Praktijk
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhJ0WwGdtDysIE6c0dyJhXAvTaUPyLLvmCXlHORf6mG9PhiqmX6z8B94qcStb3xzCaUES3xZs0vzsL5yJBEOvIZPvdk71M34TTYi9Fb__BGuRGjGwHkS3upMgNmSTzkgMHMQJgxRdqEWSc/s320/toren.jpg)
Theorie
Het theoretisch kader van dit college ging over het hanteren van het lesfasenmodel. Hieronder wordt dit model weergegeven en nader verklaard.
Voorbereiding
|
Context
|
Belevingswereld
|
Basisplan
|
Opdracht en randvoorwaarden
|
|
Receptie
/Oriëntatie |
Introduceren
|
Beeldcultuur
Beeldaspecten
Ontwikkelingsfasen
|
Informeren
|
Beeldbeschouwen
|
|
Instrueren
|
Beeldend Probleem
|
|
Productie
/Uitvoering |
Observeren
|
Beeldend Vermogen
|
Begeleiden
|
Werkprocessen
|
|
Afronden
|
Tijdsmanagement
|
|
Reflectie
/Nabeschouwing |
Nabespreken
|
Reflecteren
|
Beoordelen
|
Beoordelingscriteria
|
|
Presenteren
|
Presentatievorm
|
|
Evaluatie
|
Evalueren
|
Opdracht en randvoorwaarden
|
In dit schema staan de receptie-, productie- en reflectiefase centraal. De reden hiervoor is dat deze drie samen de kern van de les vormen. In de receptieve fase introduceert de docent namelijk de opdracht. Deze uitleg en natuurlijk ook de opdracht zelf, moeten aansluiten bij zowel de belevings- als de leefwereld van het kind. Bij de productieve fase ligt de rol van de leraar iets anders. Hier neemt hij/zij wat meer afstand en laat de kinderen zelf tot een eindproduct komen. Uiteraard kan de leerkracht wel helpen in het proces en observeert hij/zij de kinderen ook wat betreft hun werkwijze. Dit is dat ook van groot belang voor de laatste fase, de reflectie. Hierbij neemt de leerkracht zijn observaties mee in het beoordelen van het eindproduct. Niet alleen de beoordeling is belangrijk in de reflectie fase maar ook het presenteren en het nabespreken. Dit bevordert namelijk de autonomie binnen de klas. De kinderen kunnen (trots) laten zien wat zij die les bereikt hebben.