Les 3: Werkprocessen 2

De vorige les hebben wij in groepjes een race auto moeten maken met kosteloos materiaal. Een van de andere eisen bij deze opdracht was dat we drie verschillende soorten van verbindingen moesten gebruiken. Het resultaat staat op de foto hiernaast!
Vandaag gingen we aan de slag met 'stop-motion'.


Theorie

Stop-motion is een filmtechniek om animatie vast te leggen. Dit doe je met behulp van een camera waarmee je opnames frame voor frame maakt. Je zet het voorwerp telkens in de houding die je vastgelegd wilt krijgen, en met de camera wordt er dan een frame geschoten. vervolgens verander je de houding van het voorwerp nogmaals, en schiet je nog een keer een frame. Dit doe je net zo lang totdat je het gewenste resultaat behaald hebt. Zoals je waarschijnlijk al doorhebt, kost een stop-motion maken dus gigantisch veel tijd. Eén foutje kan er al voor zorgen dat je weer helemaal bij het begin moet beginnen en al je werk tot zo ver voor niets was. Meestal worden er 12 frames per seconden gebruikt omdat dat minder tijd kost maar hierdoor krijg je vaak wel een iets wat schokkend beeld.


Praktijk

In de les 'werkprocessen deel 2' gingen we verder aan de slag met ons zelfgemaakte racemonster. We gingen namelijk met ons eindproduct een race film maken. Dit deden we met behulp van 'stop-motion'. Om ons in te laten zien hoe belangrijk het is dat ook je beeldende vorming lessen aan moeten sluiten op de belevingswereld van het kind, liet Guido ons een klein fragment zien uit de film Cars. Op deze manier krijgt de opdracht meer waarde en zijn de kinderen gemotiveerder om goed hun best te doen. Ook krijg je hierdoor al ideeën voor de verwekring van de opdracht. En hoe stom het ook klinkt, ook voor ons als studenten werkte dit best goed!

Guido legde ons uit dat je voor het maken van zo'n stop-motion film, een story board nodig hebt. Het filmpje zou namelijk beoordeeld worden aan de hand van de volgende criteria;
- Het filmpje laat twee voertuigen en een decor zien.
- De voertuigen stralen snelheid uit.
- Op het filmpje is een strijd te zien.
- Op het filmpje is een crash te zien.
- Het filmpje bevat een verhaal.

Een storyboard hierbij gebruiken is erg handig omdat je zo in een heel overzicht kunt terug vinden of het filmpje over alle eisen beschikt en of het dus een goed uitproduct is. Na het maken van deze belangrijke factor gingen we over naar het echte werk; de stop-motion film! Hiervoor moesten we heel veel korte foto's achter elkaar maken, maar uiteraard mochten we twee aansluitende foto's niet te veel verschillen en moest alles in extreem kleine bewegingen. Wanneer je dit niet secuur genoeg doet lijkt het alsof de film hapert. Om een bewegingssuggestie na te bootsen in dit filmpje, moesten we niet alleen de voertuigen verplaatsen, maar ook het decor. We hebben zo'n 50 foto's moeten maken om dit stop-motion filmpje te maken. We hebben er dik anderhalf uur over gedaan en het resultaat laat waarschijnlijk zien dat ik en mijn groepje het nog best een lastige klus vond!

http://bvmanon.blogspot.nl/2014_03_01_archive.html
In de bovenstaande link is het filmpje te vinden dat wij gemaakt hebben. Ik kon hem niet uploaden dus vandaar de verwijzing naar Manon haar blog!


Na afloop van de les moesten we ons eindproduct zelf beoordelen aan de hand van de bovenstaande, en onderstaande, criteria. Het eind resultaat zag er als volgend uit:

Criteria
Niet zichtbaar
Twijfelachtig
Overtuigend
Twee voertuigen en decor


2
Snelheid

1
 
Strijd

 
2
Crash

1
 
Verhaal

1
 
Totaal aantal punten
 

7