In de vorige les hebben het gehad over nog een keer gehad over beeldcultuur. Hierbij hebben een schilderij moeten analyseren en zelf moeten veranderen. Ik en mijn groepje hebben gekozen voor een moderne variant op de schreeuw. Vandaag gaan we verder in op dat analyseren van een beeld. Dit gaan we doen aan de hand van beeldaspecten!
Deze les gaf Guido m.b.v. het programma Pro Connect. Hierbij werden vragen gesteld die je individueel op je toegewezen tablet kon beantwoorden. Deze vragen hadden allemaal betrekking op de term 'beeldaspecten'. Wat dit precies inhoudt kan je in de onderste alinea terug vinden!
Na de quiz hebben we een lading foto's uitgedeeld gekregen waar wij onze kennis over beeldaspecten los op hebben mogen laten. per afbeelding moesten wij een mening vormen aan de hand van de aspecten licht, ruimte, lijn, vorm, kleur, compositie en textuur.
Als laatste onderdeel van deze les moesten wij een 'selfie' maken. En zoals we dat ondertussen ook al gewend zijn bij het maken van een selfie, moesten we deze daarna volledig bewerken! Guido gaf het de term 'modernistische selfie', wat inhield dat je zelf een expressie aan je foto moest toevoegen.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgUTp_yMn-4sg6MamQSAX7diKxwgaW1WAYYbNJJ8gHKOi6QQt0XVmpsnnQQMpntL40mY1iM68wvrUTDEv-lMMWPErxoVT1Odg-5skIm9jaqJqv_v-cQ-K7-x3dLBLcDs9jqpU1oNs02bcM/s320/WmDev_635826885942571200.jpg)
Ik heb gekozen voor het woord wanhopig. Wanneer ik zelf wanhopig ben draag ik namelijk meerdere emoties, zoals boos- en verdrietigheid. Dit is terug te vinden in het kleurgebruik. De donkere kleuren staan voor de boosheid en de zwart-wit gedeeltes staan voor het verdriet. Ook overzie ik situaties niet meer goed als ik wanhopig ben. Ik kom met radicale oplossingen, de ene nog tegenstrijdiger dan de ander. Vandaar de overlappende foto's met verschillende groottes. De radicale oplossingen waar ik het net over had worden gestuurd door mijn boos- en verdrietigheid, vandaar dat de overlappende foto's en het kleurgebruik telkens van elkaar afwijkt.
Theorie
De titel van deze les is 'beeldaspecten'. Toen Guido zijn les begon kwam al snel naar voren waarom dat zo was. Beeldaspecten zijn namelijk de verschillende onderdelen (aspecten) waarop je een beeld kan beoordelen. Beeldaspecten zijn in de volgende categorieën op te delen:
Licht | Het licht is erg bepalend voor de sfeer van het beeld. Zo kan er een overheersende lichtbron zijn met veel schaduwen, of er is juist gebruik gemaakt van clair-obscure, waardoor er geen duidelijke lichtbron aangewezen kan worden. |
Ruimte | In een beeld is vaak een ruimtesuggestie toegevoegd. Hierdoor zie je een ruimte i.p.v. een doek. Dit doe je door rekeningen te houden met oplapping, afsnijding en natuurlijk ook de horizon. |
Lijn | De lijnen van een schilderij zorgen voor een extra bijdragen in emotie. De lijnen kunne strak zijn, sierlijk zijn maar ook heel erg expressief. |
Vorm |
|
|
Bepaalde kleurcombinaties
hebben een effect op de sfeer van het beeld. Zo zijn er allerlei contrasten: - Warm- koud contrast met de kleuren blauw en rood. - Licht-donder contrast met lichte en donkere kleuren. - Complementair kleuren zijn de tertiaire kleuren die tegenover elkaar staan in de kleurencirkel. Bijvoorbeeld groen-rood. Deze twee kleuren versterken elkaar. |
Compositie | Met de compositie bedoelen we de indeling van het beeld. Bijvoorbeeld een symmetrische of juist asymmetrische compositie. Hierbij is alles ordelijk en juist niet ordelijk ingedeeld. Ook zijn er centraal composities waarbij juist heel duidelijk een object 'centraal' staat. |
Textuur |